PlayStation VR PS4 SONY on virtuaalitodellisuuslaite, joka valjastaa käyttöönsä entistäkin enemmän PlayStation 4:n tehoa.
"Näin 30 vuotta pelanneena voin todeta että tämä on jotain täysin uutta ja mahtavaa.
Laitteen testaaminen laittaa hiljaiseksi ja panee miettimään, tämä on tulevaisuutta.
Sain samanlaiset tuntemukset ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin, kuin joskus lapsena kun sain ensimmäisen tietokoneeni.
Se oli jotain uutta ja ihmeellistä. Täysin uusi maailma avautui ympärilleni, maailma josta en tiennyt sitä ennen mitään.
Matrix elokuvasarja palautui mieliini ja erityisesti Morpheus:n ikimuistoiset sanat:
Unfortunately no one can be told what the matrix is. You have to see it for yourself.
Samaa voisin sanoa PlayStation VR:stä. Kun kerran on päässyt lentämään oikeasti avaruudessa asteroidien ja tähtilaivojen välissä kiivaassa
taistelussa 15 muuta pelaajaa vastaan, ei paluuta entiseen enää ole."
- VR:n testaaja
Korkealaatuiset näytöt ja PS4:n teho tarjoavat korkean kuvataajuuden ja alhaiseen viiveen sekä mahdollisuuden liikkeenseurantaan, jota virtuaalitodellisuus toimiakseen tarvitsee. Jos kuvataajuus olisi alhaisempi, se ei olisi riittävän nopea käyttäjän aivoille. Ja kun liikutat päätäsi, kuvan on liikuttava samaa vauhtia, jotta tuntisit todella olevasi sisällä pelissä.
PlayStation VR –virtuaalitodellisuuslasit vievät pelaamisen uudelle tasolle. Virtuaalitodellisuus on vihdoin totta PlayStation 4 –konsolille suunnitellun PS VR –järjestelmän myötä.
“PS VR on saanut erinomaisen vastaanoton sekä pelaajilta että pelinkehittäjiltä jo siitä lähtien, kun esittelimme sen ensimmäistä kertaa vuonna 2014”, sanoi Andrew House, President and Global CEO, Sony Computer Entertainment Inc. ”Olemme iloisia voidessamme tuoda virtuaalitodellisuuslasit vihdoin saataville, ja samalla haluamme erityisesti kiittää niitä, jotka ovat kärsivällisesti odottaneet niiden julkaisua. Lanseeraamme PS VR:n maailmanlaajuisesti lokakuussa 2016, jolloin saatavilla on laitteiden lisäksi laaja valikoima virtuaalitodellisuuspelejä.”
Yli 230*2 kehittäjää ja julkaisijaa työskentelee parhaillaan PS VR -pelivalikoiman parissa. Mukana on sekä pienempiä itsenäisiä tiimejä että toimialan huippujulkaisijoita, kuten 2K Games, Electronic Arts Inc., Ubisoft® ja SCE Worldwide Studios (SCE WWS). Kehitteillä on jo yli 160*3 peliä, joista yli 50 odotetaan saapuvan vuoden 2016 loppuun mennessä – mukaan lukien Eagle Flight (Ubisoft), EVE: Valkyrie (CCP Games), Headmaster (Frame Interactive), Rez Infinite (Enhance Games), Wayward Sky (Uber Entertainment), RIGS: Mechanized Combat League, Tumble VR, Until Dawn: Rush of Blood ja PlayStation®VR WORLDS (SCE WWS).
Lisäksi kehitteillä on uusi Star Wars™ Battlefront™ (Electronic Arts Inc.) -peli, joka julkaistaan vain PS VR:lle. SCE WWS:n kehittämä THE PLAYROOM VR*4 tulee puolestaan kaikkien PS VR -pelaajien saataville heti julkaisun yhteydessä. Sovellus sisältää kuusi erilaista peliä ja se on ladattavissa ilmaiseksi PlayStation®Store -kaupasta.
SCE jatkaa yhteistyötä myös muiden ohjelmistotoimittajien*5 kanssa laajentaakseen PS VR -pelivalikoimaa ja kehittääkseen virtuaalitodellisuusteknologiaa edelleen tulevaisuudessa.
PlayStation VR -virtuaalitodellisuuslaseilla voi nauttia pelien lisäksi myös muusta viihteestä jopa 5 metriä leveää näyttöä vastaavalta virtuaaliruudulta*6. Cinematic-tilassa voi pelata PS4-pelejä ja katsoa videoita, minkä lisäksi monet Share Play ja Live from PlayStation -sisällöt ovat saatavilla virtuaaliruudulla. PS VR -käyttäjät voivat katsella myös 360° kameran taltioimia kuvia PS4 Media Player -sovelluksen avulla.
SCE esittelee edelleen PS VR:n tuomia mahdollisuuksia uusien pelijulkistusten ja tapahtumien yhteydessä ennen laitteen julkaisua lokakuussa 2016.
*Valmistaja pidättää oikeuden muuttaa ilmoitettuja tietoja.
*2 Maaliskuussa 2016.
*3 Maaliskuussa 2016.
*4 THE PLAYROOM VR sisältää 6 peliä, joiden avulla PS VR -käyttäjät pääsevät kokemaan virtuaalitodellisuuselämyksen yksin tai yhdessä.
*5 Tiedotteen liitteenä lista Tools & Middleware -toimittajista.
*6 Käyttäjät voivat nauttia viihteestä jopa 5 metriä leveällä ruudulla 2,5 metrin etäisyydeltä. Ruudun koko voi tuntua erilaiselta käyttäjästä riippuen.